Relevante krav
Vår nettside omfattes av kravene i de delene av prosessen hvor du kan kjøpe forsikring, som denne redegjørelsen gjelder. Det europeiske tilgjengelighetsdirektivet og nasjonal lovgivning avgjør hvilke krav som er relevante. Oppsummert handler det om å sikre at alle brukere kan oppfatte, forstå og bruke nettsiden vår.
Hvordan vi oppfyller tilgjengelighetskravene
Mulig å oppfatte
I henhold til god tilgjengelighetspraksis skal du som bruker kunne få tilgang til og oppfatte informasjon og funksjoner, uavhengig av eventuelle funksjonsnedsettelser. Agria har identifisert en rekke mangler på dette området, men jobber kontinuerlig med å utbedre dem. Innenfor denne kategorien finnes det 21 kriterier å oppfylle, og for øyeblikket har vi identifisert følgende mangler:
- Bilder mangler alternativ tekst
- Utilstrekkelig struktur på sider når det gjelder seksjoner og overskrifter
- Inndatafelt mangler enkelte attributter i koden som tydeliggjør formålet
- Vi bruker farge som eneste måte å formidle informasjon på
- Fargekontrasten er for lav i tekster/lenker
- Noen tekster blir avkortet i enkelte situasjoner
- For lav fargekontrast på kontroller, som for eksempel inndatafelt
- Vi har innhold som vises ved hover eller fokus
Mulig å håndtere
Brukergrensesnitt og navigasjon skal være mulig å håndtere på flere måter. For eksempel skal alle funksjoner kunne brukes uten en datamus. Innen denne kategorien har vi identifisert følgende mangler:
- Ikke alle funksjoner kan brukes med tastatur
- Vi gir ingen mulighet til å hoppe over gjentakende innhold
- Enkelte sider har ikke beskrivende titler i nettleseren
- Tabulatorrekkefølgen er ikke alltid logisk
- Noen lenketekster krever omkringliggende kontekst for å være fullt forståelige, og noen forklarer ikke at de åpnes i nytt vindu
- Vi har overskrifter med samme tekst selv om innholdet er ulikt, og noen ganger er instruksjonene misvisende
- Deler av grensesnittet har svak, eller mangler helt, fokusramme
- Det synlige navnet samsvarer ikke alltid med navnet som presenteres for hjelpemidler
Mulig å forstå
Informasjonen og bruken av grensesnittet må også være mulig å forstå. Innenfor denne kategorien har vi identifisert følgende mangler:
- Deler av nettsiden kan være på et annet språk uten å informere ditt hjelpemiddel eller oversettelsestjeneste
- Inkonsistent navngivning på like objekter
- Uklarhet i håndtering av feilmeldinger og informasjonen om disse
- Uklarhet angående etiketter eller instruksjoner ved utfylling av skjemafelt
- Vi foreslår ikke alltid hvordan feil skal rettes ved inndatafeil
Robust
Nettsiden må være kompatibel med et bredt utvalg av nettlesere og hjelpemidler. Innenfor denne kategorien har vi identifisert følgende mangler:
- Feil i nettsidens HTML-kode, noe som kan føre til vanskeligheter med å alltid presentere innholdet korrekt
- Kontroller og knapper mangler navn. Status kommuniseres ikke til hjelpemidler
- Resultatet av utførte handlinger kommuniseres ikke til hjelpemidler
Brukerens innstillinger
Nettsiden skal respektere innstillinger brukerne har gjort i operativsystemet eller nettleseren. Innenfor denne kategorien har vi identifisert følgende mangler:
- Vi har ikke mørk modus
- Deler av grensesnittet forsvinner i høykontrastmodus
Hvordan vi har gjort vurderingen
Vurderingene er utført av våre interne tilgjengelighetsspesialister med mange års erfaring med vurderinger av digital tilgjengelighet. Til hjelp har følgende verktøy og metoder blitt brukt:
- Automatiserte verktøy: Axe, IBM Equal Access, m.fl.
- Manuell gjennomgang
- Skjermlesere: NVDA og VoiceOver
Behandling av personopplysninger
Les mer om hvordan vi behandler personopplysninger i forbindelse med tilbakemeldinger om tilgjengelighet: Behandling av personopplysninger
Gi tilbakemelding
Har du oppdaget mangler i tilgjengeligheten? Vi setter pris på om du tar kontakt med dine tilbakemeldinger slik at vi kan forbedre oss.
Send dine tilbakemeldinger via e-post til: accessibility@agria.se
Kundservice
Hvis du har spørsmål, klager eller trenger hjelp, er du velkommen til å kontakte kundeservice.