Hva er eFaktura?

Med eFaktura kommer fakturaen ferdig utfylt til nettbanken din. Det eneste du trenger å gjøre er å godkjenne betalingen. Tjenesten er enkel, oversiktlig og fleksibel.


Jeg vil betale via eFaktura, men har fått en papirfaktura – hva gjør jeg?

På baksiden av forsikringsbeviset, som du enten mottok i posten eller via Digipost, fins det en faktura. Denne betaler du manuelt i nettbanken din. Etter at du har betalt vil du enten få spørsmål om å inngå eFaktura-avtale med oss, avhengig av hvilken bank du har, eller så må du sette opp avtalen manuelt i nettbanken din. 

Følg stegene nedenfor for å se hvordan du enkelt oppretter eFaktura-avtalen i nettbanken din.

Trenger du hjelp? Ta kontakt med banken din. 


Hvordan oppretter jeg eFaktura-avtalen i nettbanken?

  1. Den enkleste måten å opprette eFaktura er direkte i nettbanken din ved å søke frem Agria Dyreforsikring i listen over betalingsmottakere. Du trenger så å taste inn eFaktura-referansen (de 10 første sifrene i KID-nummeret) som du finner på den første regningen du mottok fra oss, oppført på forsikingsbeviset. PS! Forsikringsbeviset mottok du enten per post eller via Digipost.
  2. Etter å ha fylt inn disse opplysningene aktiverer du eFaktura-avtalen i nettbanken din.
  3. Etterpå kan du følge statusen på avtalen i Mitt Agria. Gå inn på Betalinger og Betalingsmåte. Her står det oppført hvilken betalingsmåte som gjelder ditt kundeforhold.
  4. Husk at med betalingsmåten eFaktura blir ikke regningene dine betalt automatisk på forfallsdato. Du må selv godkjenne betalingen i nettbanken før beløpet trekkes fra din konto.

Har du problemer med å legge til eFaktura i nettbanken din, ta kontakt med banken din.

Opprette eFaktura i 5 av Norges største banker

 

DNB:

Nordea Bank:

Danske Bank:

Handelsbanken:

Sparebank1:


Hvor finner jeg eFaktura-referansen?

eFaktura-referansen er de 10 første sifrene i KID-nummeret som du finner på den første regningen du mottok fra oss, oppført på forsikingsbeviset. PS! Forsikringsbeviset mottok du enten per post eller via Digipost.


Kan jeg betale månedlig med eFaktura?

Nei, med eFaktura kan du kun betale forsikringen din årlig eller halvårlig. Hvis du ønsker å betale månedlig må det opprettes en AvtaleGiro-avtale med oss.

Har du allerede aktivert eFaktura-avtale med oss? 

Da er det viktig at du kontakter oss!


Hvor lang tid tar det å etablere en eFaktura-avtale? 

Normalt tar dette ca. 1 døgn. Når du er etablert med eFaktura, vil du motta neste faktura i nettbanken din.


Jeg har fått eFaktura fra dere, men ikke bedt om dette – hva har skjedd?

Vi har opplevd å få henvendelser fra kunder som mener de har fått eFaktura, uten å ha bedt om dette.

Dette kan være årsaken:

Nets har gjort endringer og nylig lansert «Alltid eFaktura». I noen nettbanker har man mulighet til å huke av for dette alternativet. Aktiverer du «Alltid eFaktura» opprettes eFaktura-avtaler automatisk for deg. Dette vil si at du fremover vil få eFaktura fra bedrifter som tilbyr dette, i stedet for papirfaktura. Dette skjer automatisk og du trenger ikke å opprette eFaktura-avtaler manuelt.

Siden Agria Dyreforsikring er en av betalingsmottakerne som tilbyr «Alltid eFaktura», vil du automatisk få eFaktura fra oss direkte i nettbanken, dersom du har aktivert denne funksjonen.

Hva gjør jeg om jeg ikke ønsker denne betalingsmåten?

Hvis du opplever at du har aktivert «Alltid eFaktura» i din nettbank, men ikke ønsker denne funksjonen likevel, er det viktig at du gjør endringer i nettbanken din. Trenger du hjelp? Ta kontakt med banken din, så hjelper de deg.

Etter at du har slettet «Alltid eFaktura»-avtalen i nettbanken, er det viktig at du tar kontakt med oss.


Trekkes regningen automatisk når jeg har eFaktura?

Nei, regningen trekkes ikke automatisk. Du må selv godkjenne betalingen i nettbanken din. 


Kan jeg endre forfallsdato og hvilken konto pengene trekkes fra? 

Ja, hvis du ønsker å betale regningene fra oss før forfallsdatoen kan du endre dette selv. Hvis du ønsker å belaste en annen konto, kan du også gjøre disse endringene selv.


Jeg har avsluttet forsikringen, hvorfor trekkes det penger fra min konto?

  • Avsluttet forsikringen nærme trekkdatoen
    Hvis du avslutter forsikringen nærme forfallsdatoen, er det ikke alltid det går å stoppe det kommende trekket. Du vil da få tilbakebetalt summen til kontoen din måneden etter.
  • Utestående sum
    I blant kan det finnes premie igjen å betale på forsikringen, for eksempel hvis forsikringen ikke var betalt før du avsluttet. Har du delt opp betalingen og avslutter forsikringen før premien er betalt, vil vi trekke dette fra din konto ved nestkommende trekkdato.

Jeg har avsluttet forsikringen, men likevel fått en faktura – hvorfor?

I blant kan det finnes et utestående beløp å betale på forsikringen, for eksempel hvis forsikringen ikke er betalt, eller ved et eventuelt restbeløp frem til forsikringen ble stoppet. 


Hva skjer om jeg bytter bank eller bruker flere nettbanker?

En eFaktura-avtale knyttes opp mot deg som person og ikke banken din, derfor vises den i alle nettbankene du er kunde hos. Det har derfor ingen betydning om du bytter bank. Bruker du flere nettbanker velger du selv hvilken nettbank regningen betales i – etter betaling lagres eFakturaen i den nettbanken du benyttet for betalingen.  


Hva er forskjellen på AvtaleGiro og eFaktura?

  • AvtaleGiro er en tjeneste for automatisk betaling av dine faste regninger. Det vil si at banken sørger for regningene betales direkte fra din konto på forfallsdato. Det eneste du trenger å gjøre for å komme i gang er å opprette en AvtaleGiro-avtale i nettbanken din, og sørge for at du ikke har for lav beløpsgrense.
  • Med eFaktura kommer regningen ferdig utfylt til nettbanken din. Det eneste du trenger å gjøre er å opprette en eFaktura-avtale.

Slik kommer du i gang med eFaktura!

Slik kommer du i gang med AvtaleGiro!